Sumber - http://www.akupunyer.com/2011/09/teknik-seo-untuk-blogspot.html#ixzz2lAmvaChn

RahsiaVitaminIbu.Com

Salam sayang semua pembaca blog VItamin Online Store..

Untuk pengetahuan semua pembaca blog ini (www.naturally-vitamin.blogspot.com), kami telah berpindah ke domain baru iaitu Rahsia Vitamin Ibu.

Jadi, untuk informasi dan tips-tips berkaitan dengan Shaklee daripada kami, sila layari website kami di http://rahsiavitaminibu.com ye!

Walaubagaimanapun, setiap update terkini dari Rahsia VItamin Ibu akan di-link kan ke blog ni. Anda hanya perlu klik kepada link yang terdapat dalam setiap entry dan seterusnya akan dibawa kepada artikel terkini di website baru kami.

Fanpage kami tetap sama iaitu VItamin Online Store ... bagi yang belum like FB page ini, tekan button LIKE laju2 agar anda tidak terlepas sebarang informasi terkini dari kami.

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi 012-357 9599!

Sunday 11 September 2016

Destinasi Percutian Idaman - Perancis

I used to be an avid traveler. Saya memang suka sangat berjalan, mengembara ke negara orang. Dulu, masa saya seorang student.


I still love to travel… tapi sekarang, bila dah kerja, dah kawen, dah ada anak, dah banyak komitmen..priority untuk pergi bercuti selalu terpaksa letak kat nombor yang belakang2… Thus, my list of dream vacation destination is getting longer n longer 😁😁


Jika saya ingin bercuti, ke mana saya nak pergi?



Anyway, hari ni saya rasa macam nak share salah satu destinasi percutian yang sangat2 saya idamkan dan sangat2 dekat di hati saya iaitu la France or Perancis (soo cliché eh? 😜). Tapi, matlamat utama saya bukan nak pergi bercuti di Paris macam orang lain tau! I actually would like to walk down the memory lane that I created in Colmar, Toulouse, Grenoble and Nice with my beloved family 👨‍👩‍👦‍👦


Destinasi percutian impian - Peranchis


Sebenarnya, France umpama kampung halaman saya yang kedua. Saya menghabiskan lebih daripada 1/4 hidup saya di negara yang menyimpan potret Monalisa ini. Inilah tempat yang banyak sangat2 mengajar saya survival skill. Yang mengajar saya jati diri seorang Muslim, Melayu, Malaysian. Yang menyaksikan saya jatuh dan bangun semula. Yang menjadikan sebahagian daripada saya hari ini. Tahun 2016 ni, dah masuk 8 tahun saya balik ke Malaysia dan setiap tahun, terutamanya lepas dah kahwin ni, saya pasti mengimpikan untuk pulang ke ‘kampung halaman’ bersama keluarga.


Bukan apa, saya sebenarnya teringin untuk mereka kenal sebahagian daripada sejarah hidup saya. Nak mereka rasa apa yang saya pernah rasa. Nak menginspirasikan anak2 saya jika mampu. Nak menjadikan imaginasi dan fantasi mereka kepada realiti.


Bila saya bercerita pada suami dan anak2, “Haa..nilah kedai tarte au pomme (apple pie) yang sedapp yang mama selalu citer tu..” ➡️ saya boleh bagi diorang rasa macam mana rasa sedapnya apple pie tu instead of tunjuk gambar saja..🍎


Atau bila saya cakap, “Nak tau tak.. dulu mama terer main ski tau! Pernah tergolek2 jatuh macam filem hindustan lagi. Hihihi. Tapi, tak serik2. Kalau tak caya, ni haaa parut!” ➡️ Dan saya terus boleh bagi diorang rasa betapa bestnya salji (bukan setakat tengok frozen sejuta kali) dan tunjuk ajar diorang cara main ski..⛷


Main ski - grenoble


Atau sekurang-kurangnya, saya boleh bagi gembirakan mereka dengan keseronokan main luges atau buat snowman.. ⛄️


Destinasi percutian impian - Perancis


Saya boleh bayangkan bila saya bagitau mereka masa dalam perjalanan kami ke Colmar, “Dulu masa zaman mama belajar kat sini,  TGV 🚅 untuk pergi ke Strasbourg tak ada lagi. Nak sampai colmar, terpaksalah naik train slow TER 🚞 ni tau. Slow gilerr! 5-6 jam baru smpai dari Paris.”


Dan terutamanya, saya boleh tunjuk sendiri tempat tinggal saya dulu. Kalau di Grenoble, “Ni studio mama dulu..kalau winter memang sejuk beku, tapi bestt sangat view sebab pagi2 buka tingkap boleh nampak gunung Alps bersalji. Putih. Suci. Cantik sangat.”


Manakala kalau di Nice, saya bole cerita kat diorang “Mama tinggal kat Nice ni 5-6 bulan je for internship. Bilik sewa mama kecik sangat, macam stor je.. 9 sqm2!  Tapi, view dia.. MasyaAllah superb! Buka je tingkap bilik, mama terus boleh nampak Mediterranean Sea.. Allah memang sayangkan mama kan? Sebab Dia tau mama suka sangat laut so dia bagi mama bilik tu! Susah macam mana pun hidup masa tu, bila mama dapat tengok laut, mama tahu ada lagi yang lebih BESAR dari kesusahan yang mama rasai😊”


Fuhh..kalau nak reminisce semua ni, memang banyak sangat tak tercerita! Nak tunjuk semua pada mereka pun mungkin takkan mampu. Sebab ada certain activities hanya berlaku pada musim sejuk, ada yg lain hanya untuk musim panas sahaja.


Of course..Memanglah kalau boleh, bila dapat je peluang pergi ke sana, saya nak jejak semula ke setiap tempat yang saya pernah bermukim, tapi rasa-rasanya saya memang kena pilih kott!


Persediaan untuk percutian idaman saya


Saya target nak pergi sana tahun 2020 nanti which is in 4 years from now…insyaAllah. By then, it will be 20 years after I first stepped on a french soil. Priority buat masa ni nak pergi pada bulan 12 atau bulan 2 sebab nak tunjuk kat diorang at least ‘marche noel’ ataupun skiing. Since masa tu irfan n amsyar dah sekolah, so kne ikut cuti sekolah.


Destinasi Percutian Impian - Colmar


So, I need to prepare budget for 2 adults + 2 children (or maybe 3 atau 4 kalau ada rezki 😜). But, untuk rough calculation buat masa sekarang ni, let’s say saya pergi 4 orang dulu for 14 days…to visit all the 4 cities + Paris.. The budget will be as below:


Warning! Ini bukan percutian bajet sangat😁


💶 Flight tickets return CDG-KLIA (transit Amsterdam) estimated at RM3K (if lucky, boleh dapat lagi murah) x 4 = RM12K


💶 Train tickets and transportation (sewa kereta? TBD) estimated at 100euro/destination/pax (ni saya x cek kat SNCF lg) = 100€ x 5 x 4 = 2000€ = RM9K


💶 Hotels for 14 days estimated at 50€/day = 700€ = RM3150


💶 Food ➡️ dulu travel selalu bajet makan 15€/day, so kalau 4 orang utk 14 hari: 840€ = RM3780


💶 miscellaneous fees (contoh kalau nak main ski kena sewa peralatan or masuk mana2 attraction place kne bli tiket or nak beli souvenirs) budgeted 1000€ = RM4500


💶 money for contingency (who knows, kena pergi jumpa doktor ke, hilang passport ke, miss flight/train ke) budgeted 1000€ = RM4500


So, total semua:

RM12000 + RM9000 + RM3150 + RM3780 + RM4500 + RM4500 = RM36,900! 🤓🤓


Saya bundarkan jela jadik Rm40,000. Sebab maybe saya ada terlupa beberapa perkara yang patut masuk dalam bajet.


So, that means perbelanjaan percutian saya ni menelan belanja sehingga Rm10,000/orang. Kalau nak pergi lagi 4 tahun, maknanya saya kena ada simpanan RM10,000/tahun. Kalau murah rezeki dapat tambah ahli keluarga, budget pun kena tambah Rm10,000 jugak lagi untuk setiap kepala 😅😅


Waaa.. Bagi saya, banyak jugak duit yang nak kena simpan tu! Kalau nak harapkan semata2 saving dari gaji sekarang, saya kena korbankan saving2 untuk perkara lain, kena tahan diri beli shawl/baju baru, kena sekat selera nak makan sedap2, kena korbankan vacation plan untuk tahun2 sebelum itu dan banyak lagilaa yang kena dikorbankan. Huhuhu. 😭😭


Tapi, saya juga percaya bila Allah dah ilhamkan saya untuk buat sesuatu, Dia juga akan tunjukkan jalan cara untuk mencapainya. 😊😊


So, cara saya sekarang untuk menyimpan adalah dengan membina bisnes Shaklee bersungguh2! Kalau gaji engineer saya guna untuk bayar komitmen dan tanggungjawab, bonus Shaklee pula saya guna untuk tunaikan segala impian saya membahagiakan orang lain.


Saya pilih bisnes ni sebab ia adalah bisnes yang membantu orang lain dari segi kesihatan, masa dan juga wang! Dan saya yakin, lagi banyak saya bantu orang, lagi cepat doa saya dimakbulkan.


Ikut perkiraan saya, kalau saya berjaya naik rank coordinator bulan 12 ni, insyaAllah bonus Shaklee saya boleh cecah 5 angka/bulan. Menarik kan? Tak mustahil saya boleh balik kampung lebih awal daripada waktu yang telah dirancangkan 😉


Biiznillah.. anda yang tengah baca post ni pun tolong sama2 doakan ye! Aminn..


Saya pun sentiasa doakan agar segala impian anda tercapai 😊


By the way, jika anda mempunyai impian dan tengah cari kewangan nak realisasikan impian itu, jomlah kita bina #bisnesShaklee bersama2. Peluang untuk berjaya sentiasa terbentang luas jika anda berani untuk mencuba dan berusaha 😊


Oklah, saya nak sambung mimpi ‘balik kampung’ jap 😁


Sweet dreams! 💤💤Jangan lupa minum #vivix sebelum tidur ye untuk kekal #awetmuda 😊


Till then,


Fara Fadzil


SID 860722


012-3579599,


Bukit Mertajam


 



Destinasi Percutian Idaman - Perancis

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...